Želimo bolji javni prijevoz, a ne nove garaže u centru Zagreba!
U sjeni malverzacija s projektom Zagrebački Manhattan, aktualnim izmjenama Generalnog urbanističkog plana (GUP-a), gradonačelnik Bandić pokušava, među ostalim, omogućiti izgradnju novih javnih garaža na području cijelog Donjeg Grada.
Na to su danas, povodom Europskog tjedna mobilnosti, uličnom akcijom pored zgrade HNK ukazali aktivisti i aktivistkinje Zelene akcije. “Zahtijevamo da u GUP-u ostane zona zabrane izgradnje novih javnih garaža na postojećem području koje obuhvaća Gornji grad i nešto manje od polovice Donjeg grada”, izjavio je Bernard Ivčić iz Zelene akcije.
Ova zona je u zagrebački GUP uvrštena još 2003. godine „radi ograničenja motornog prometa u središtu grada“, kako je to tada obrazloženo. Pod Bandićevim pritiskom, zona zabrane je ukinuta 2007. godine kako bi njegov prijatelj Tomislav Horvatinčić mogao izgraditi garažu u Varšavskoj ulici. Nakon kampanje Zelene akcije i Prava na grad, zona je vraćena u GUP. Sada, postojećim izmjenama GUP-a, Gradonačelnik želi ovu zonu ukinuti na području cijelog Donjeg grada. Već je otvoreno najavljivao garažu pored HNK, iako samo 250 metara dalje postoji bolja alternativa - srednjoškolsko igralište - koje bi se koristilo i za potrebe dječje bolnice u Klaićevoj i koje je u prometnom smislu na puno povoljnijoj lokaciji od HNK. Potonja lokacija je u prostornim planovima već 15-ak godina, ali Bandić je kontinuirano ignorira.
“Nove javne garaže u užem centru grada dovele bi još više automobila u već ionako zagušene ulice. Zbog toga su Bandićevi planovi dodatan problem, a nikako ne rješenje”, komentirao je Ivčić. U isto to vrijeme, ne postoji nikakav značajniji projekt razvoja javnog prijevoza, bolje integracije različitih vrsta javnog prijevoza ili izgradnje kvalitetne mreže biciklističkih staza. Bandić ne realizira nikakav prometni projekt koji bi napravio istinski pomak, kao alternativu korištenju automobila. “Dok ostrašćeno spominje nebodere na Hipodromu i najavljuje garažu pored HNK, vidljivo je potpuno odsustvo entuzijazma za bilo kakve mjere koje bi zaista unaprijedile kvalitetu zagrebačkog prometa. Cijena srednje velike podzemne garaže je oko 30 milijuna kuna, što je suludo uložiti u gradnju na pogrešnoj lokaciji”, dodao je Ivčić.
Javne garaže potrebno je graditi na obodu gradskog središta pa je osim spomenutog srednjoškolskog igrališta, dobra lokacija npr. i Trg Stjepana Radića). Slično, potrebno je napraviti javna parkirališta ili garaže uz tramvajska okretišta i važnije stranice željezničkog prometa. Uz to, u javnom prigradskom prijevozu putnika nužno je uskladiti vozne redove različitih autobusnih prijevoznika i cijeli sustav kvalitetnije integrirati s gradsko-prigradskim željezničkim linijama, uz uređenje postojećih i izgradnju novih željezničkih stanica (npr. kod Savskog mosta).
“Održiva prometna rješenja Grad uglavnom spominje tijekom Europskog tjedna mobilnosti, dok ostatak godine radi upravo suprotno tj. orijentiran je primarno na promet automobila”, zaključio je Ivčić. Europski tjedan mobilnosti obilježava se svake godine od 16. do 22. rujna kako bi se ukazalo na potrebe razvoja alternativa korištenju automobila, poput javnog prijevoza, biciklističkog prometa te pješačenja.