Što je uzrok zagrebačkih prometnih gužvi?
Što je uzrok zagrebačkih prometnih gužvi? Otvoreno pismo gradonačelniku Milanu Bandiću 26. 10. 2006. Večernji List je objavio članak u kojemu se opisuje kako je zagrebački gradonačelnik tri tramvajske stanice putovao 45 minuta.
Otvoreno pismo gradonačelniku Milanu Bandiću
26. 10. 2006. Večernji List je objavio članak u kojemu se opisuje kako je zagrebački gradonačelnik tri tramvajske stanice putovao 45 minuta. Razumljivo razljućen, g. Bandić je alarmirao svog šefa prometa, g. Matoša, da hitno pošalje prometnu policiju na Trešnjevku.
Zelena akcija već nekoliko godina pokušava skrenuti pozornost na alarmantno stanje zagrebačkog javnog prometa, pa je dobro da se gradonačelnik iz prve ruke uvjerio u njegovu ne-učinkovitost.
Istovremeno sa ljutnjom na zakrčene ulice, gradonačelnik zadnjih tjedana izražava zadovoljstvo projektima dviju novih podzemnih garaža – Tuškanc i Kvaternikov trg. Te dvije garaže su sedma i osma podzemna, odnosno 10. i 11. garaža u užem centru u proteklih 15 godina.
Da li se tokom tih 15 godina automobilski promet imalo popravio? Ili se možda pogoršao?
Da li tramvaji putuju imalo brže nego prije 15 godina? Čini se da putuju sporije; prosječna brzina javnog prijevoza u centru Zagreba je nevjerojatnih 7 km/h!!! Pri tome nove moderne tramvaske kompozicije (gradonačelnik se vozio u jednoj od njih) ne mogu pomoći.
Garaže su na prvi pogled korak prema prohodnijim ulicama. No problem je malo složeniji, a ovakva zabluda grad Zagreb i njegove stanovnike već sada skupo stoji.
Prometnice su takve kakve jesu i u staroj jezgri ih nije moguće širiti. One ne mogu propustiti dodatnu količinu automobila koju garaže „dozivaju“ u sam centar grada! Podzemne garaže nisu samo loše rješenje za prometno zagušenje – one su dio njegovog UZROKA.
Gospodine Bandić i gospodine Matoš, kako će tramvaji prolaziti, kada Ilicom kod Mesničke bude prolazilo više stotina ili tisuća dodatnih automobila dnevno (garaža Tuškanac ima 466 mjesta) PO JEDNOM TE ISTOM PROMETNOM TRAKU kao i tramvaji?
Slično tome i tramvaj na Ilici kod Britanca i linije oko Kvaternikovog trga (gdje će dvije garaže biti zračno udaljene samo 100 metara!!!), i na još mnogim mjestima u centru.
Želite li Vi, možda, kolaps ovih tramvajskih linija?
Gospodine gradonačelniče, kako to da sa Vaših putovanja europskim metropolma, gdje gledate tamošnja prometna rješenja, poput pariške obilaznice čija kopija bi mogla zadesiti Zagreb, nikada ne donesete rješenje poput „naplate na zagušenje“ u Milanu ili Londonu, koja već dvije godine uspješno spašava londonsku staru jezgru i život u njoj?
Rješenja ima na pretek čak i u siromašnim zemljama u razvoju: prometno rješenje kolumbijske prijestolnice Bogote danas je školski primjer grada koji je poptuno promijenio svoju sliku i kvalitetu življenja stanovnika – davanjem radikalne potpore javnom prometu ispred automobilskog.
Ovi gadovi imaju nešto zajedničko: njihove uprave (upravo tako, ne nevladine udruge, već Vaši kolege gradonačelnici!) u nekom su se trenutku zapitale - žele li grad za automobile ili za ljude?
Gospodine gradonačelniče, kakav Zagreb želite?
Želite li kozmetički smanjivati vrijeme koje vozači provode u čepu? Ili želite UČINKOVIT javni prijevoz za sve građane, neovisno od prihoda i posjedovanja automobila, kao izraz jednakosti i modernih svjetonazora Zagreba, koji želi biti svjetskom metropolom? Želite li Zagreb zaobilaznica, sljemenskih vijadukta i tunela, Zagreb automobila? Ili Zagreb gdje će svaki vozač, u vremenu skupe nafte koja nestaje, moći ostaviti vozilo kod kuće, i svejedno stići na posao? Zagreb za pješake, djecu, bicikliste, dakle Zagreb za ljude?
Ako niste sigurni, pitajte stanovnike Zagreba što žele.
Ivan Gregov,
Transportna sekcija Zelene akcije, Zagreb
Otvoreno pismo - Što je uzrok zagrebačkih prometnih gužvi?