Filipović mora podržati zabranu prodaje novih “dizelaša” i “benzinaca” od 2035.
Zelena akcija zahtijeva od ministra Filipovića da podrži prijedlog Uredbe kojom se od 2035. u EU zabranjuje prodaja novih automobila i kombija na dizelski i benzinski pogon i time ubrza potrebnu dekarbonizaciju prometnog sektora.
Europski parlament jučer je podržao prijedlog Uredbe što je važan korak naprijed u smanjenju emisija iz prometa i borbi protiv klimatskih promjena, s ciljem da se sektor dekarbonizira do sredine stoljeća kad će iz upotrebe izići i posljednji stari „benzinci“ i „dizelaši“.
Da bi ova odluka bila pretočena u konačnu Uredbu, obaveznu za primjenu u svim državama članicama EU, potrebna su još dva koraka. Prvo će se krajem lipnja sastati ministri okoliša i dati svoje mišljenje, a zatim na jesen prijedlog ponovno dolazi u Europski parlament na konačno glasanje.
Europarlamentarci su izglasali i da proizvođači automobila trebaju smanjiti prosječne emisije vozila koje stavljaju na tržište za 15 posto do 2025., za 55 posto do 2030. te za 100 posto do 2035. godine. Osim toga, pozitivno je što nisu podržali mogućnosti korištenja sintetskih goriva u automobilima. Naime, takva goriva su skuplja od električne energije i puno ih je bolje koristiti za dekarbonizaciju zračnog i pomorskog prometa, u kojima korištenje električne energije kao pogona ima više ograničenja.
Zelena akcija ističe kako očekivani značajan porast potrošnje električne energije zbog elektrifikacije prometa mora biti praćen velikim ulaganjima u obnovljive izvore energije i ubrzanjem energetske tranzicije. Navedeno uključuje i pokretanje sveobuhvatnog programa solarizacije krovova, tj. uključenja što većeg broja građana i građanki u proizvodnju energije iz obnovljivih izvora. Ovaj proces treba pratiti i znatno gušća mreža punionica, kao i razvijen sustav za reciklažu baterija i ostalih komponenti električnih automobila.
Naravno, uz eliminiranje emisija iz samih vozila, izuzetno je važno razvijati i prometni sustav u kojem će se potreba za automobilima drastično smanjiti. To znači puno kvalitetniji javni prijevoz, kako u urbanim područjima, tako i na međugradskim i međunarodnim relacijama, kao i značajan razvoj biciklističke infrastrukture u gradovima. Tek kombinacijom ovih mjera doći će do neophodnog smanjenja broja automobila i njihovog korištenja. To je nužno kako bismo na globalnoj razini mogli uspostaviti održiviji sustav rudarenja i recikliranja materijala za baterije i ostale komponente te osigurati dostatnu proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora bez ugrožavanja vrijednih prirodnih područja i lokalnih zajednica gdje se rudare potrebni metali.