Povodom Tjedna menstrualnog siromaštva, Zelena akcija od donositelja odluka traži regulaciju kemikalija prisutnih u jednokratnim menstrualnim proizvodima i sustavne poticaje za korištenje onih višekratnih.
- Organizacija
- Aktivnosti
- Baza znanja
Povodom Tjedna menstrualnog siromaštva, Zelena akcija od donositelja odluka traži regulaciju kemikalija prisutnih u jednokratnim menstrualnim proizvodima i sustavne poticaje za korištenje onih višekratnih.
Naime, višekratne i održive menstrualne potrepštine dugoročno su ekonomski isplative, zdraviji su izbor za osobe s menstruacijom i smanjuju zagađenje jednokratnom plastikom. Potrebno je razbijanje tabua edukacijom i informativnim kampanjama, ograničavanje reklamnog prostora štetnoj industriji i financijski poticati (vaučeri) kupovinu višekratnih menstrualnih proizvoda - menstrualnih čašica ili diskova, platnenih uložaka ili upijajućih gaćica.
U tu je svrhu aktivistička grupa Zelene akcije, u suradnji s pokretom Break Free From Plastic, izradila kratki edukativni video. Cilj je širenje svijesti i informiranje javnosti o korištenju menstrualne čašice i ukazivanje na moguće štetne posljedice korištenja jednokratnih plastičnih tampona.
Ako postoji jedan problem na sjecištu zdravlja, okoliša (otpada) i osnaživanja žena*, to je svakako menstruacija. U Hrvatskoj se u javnosti, ali i među kreatorima politika, nedovoljno pozornosti pridaje ekološkim i zdravstvenim problemima vezanima uz menstruacije.
Za početak, način na koji se menstrualni proizvodi reklamiraju, prodaju, koriste i bacaju, održava na životu prastare tabue koji kontinuirano marginaliziraju menstruaciju i iskustvo iste. To je najvidljivije u reklamama koje menstruaciju prikazuju prljavom i promoviraju parfumirane jednokratne proizvode koji bi “trebali ublažiti” navodne “neugodne mirise”, no zapravo su prepuni plastike i štetnih kemikalija i nisu sigurni za korištenje. Međutim, navodni “neugodni mirisi” proizlaze iz kulture posramljivanja, a ne iz stvarnih vagina. Najneugodniji mirisi nastaju u okolišu i na odlagalištima otpada gdje taj otpad kasnije trune. Uz to, takve reklame odaju dojam da je riječ o luksuznom, a ne esencijalnom proizvodu, dok cijene u trgovinama to i potvrđuju.
Nadalje, djevojčice* se uči da svoje menstruacije skrivaju, dječake da o njima ne pitaju, a razgovor o njima veže osjećaj srama i nelagode. Opasna strana toga jest što se pažnja ne obraća na štetu koju tamponi i higijenski ulošci od jednokratne plastike mogu učiniti ljudskom zdravlju i okolišu, dok je sigurna, zdrava i održiva višekratna alternativa i dalje nedostupna i nepristupačna.
---
*Pod 'žene' i 'djevojčice' se misli na nebinarnu društvenu kategoriju koja pokriva sve koji se s njom poistovjećuju, uključujući trans i interspolne osobe.
Naše sadržaje možete prenositi u integralnoj ili prerađenoj verziji uz navođenje organizacije Zelena akcija - pod uvjetima licence Creative Commons Imenovanje 4.0 međunarodna.
Ovo dopuštenje se ne odnosi na stock fotografije i embedane sadržaje drugih stvaratelja.
Design & development: Slobodna domena Zadruga za otvoreni kod i dizajn