Europska komisija ne smije odobriti državnu potporu za LNG terminal na Krku
Uoči prvog službenog posjeta Jean-Claude Junckera Hrvatskoj, Zelena akcija poziva Europsku komisiju da odbije dati odobrenje za državnu potporu za LNG terminal na Krku zbog brojnih ekoloških, ekonomskih i pravnih propusta, kao i kršenja prava građana i građanki u Hrvatskoj.
Vlada Republike Hrvatske navodno je zatražila odobrenje sufinanciranja ovog projekta iz državnog proračuna u iznosu od 100 milijuna eura, koji je namijenjen za izgradnju plutajućeg LNG terminala. Prema europskom zakonodavstvu, konkretno Ugovoru o funkcioniranju Europske unije, Europska komisija mora prethodno odobriti svaku državnu potporu. Ukoliko države dodijele potporu bez odobrenja, to se smatra nezakonitim. “Zelena akcije je još prije dva mjeseca poslala dopis Komisiji s argumentacijom protiv državne potpore za LNG terminal na Krku, no odgovora još uvijek nema”, komentirala je Marija Mileta iz Zelene akcije.
Podsjetimo, krčki LNG terminal nalazi se i na EU listi projekata od posebnog interesa (tzv. PCI lista) koju predlaže Europska komisija, a na temelju koje su 2017. godine dodijeljena 102 milijuna eura bespovratnih sredstava za krčki terminal. Na najnovijoj, četvrtoj, listi, koja je bila na javnoj raspravi do 29. svibnja, nalazi se čak 112 novih projekata na fosilni plin, uključujući LNG terminal na Krku i njegovu popratnu infrastrukturu.
“Smatramo kako je Europska komisija vrlo dvolična. S jedne strane, EU želi biti klimatski lider, a s druge strane planira daljnji razvoj fosilnih goriva i ulaganje novca poreznih obveznika u takve projekte”, poručila je Mileta te dodala: “Činjenica je da živimo u doba klimatske krize i da je za učinkovito djelovanje po pitanju klimatskih promjena ostalo svega nešto više od desetljeća”.
Teške posljedice klimatske krize osjećamo već sada. Primjerice, u Indiji je trenutno više od 50 °C, dok su susjednu Srbiju i BiH pogodile katastrofalne poplave. “Koliko još ljudi treba stradati prije nego vlade razvijenih država, poput članica EU, krenu u kreiranje i provedbu politika koje će zaista služiti za ublažavanje klimatskih promjena? Nažalost, trenutno je to sve vrlo slabo te i dalje ide na ruku fosilnoj industriji koja je cijeli problem uzrokovala”, rekla je Mileta.
U dopisu EU komisiji, među ostalim, Zelena akcija je naglasila kako nije dokazana nikakva ekonomska održivost tog projekta, kako je došlo do brojnih proceduralnih i pravnih propusta, dok Vlada RH kontinuirano ignorira lokalnu zajednicu i čak je pokušava ušutkati. Krčki LNG terminal, bez obzira radi li se o plutajućem ili kopnenom, daleko je od jeftinog, a njegove visoke troškove uglavnom će snositi porezni obveznici i potrošači, bez njihovog pristanka.