FacebookTwitterYoutubeFlickrInstagramRss
Članak

Povodom tjedna mobilnosti aktivisti Zelene akcije upozorili na planirano smanjenje pješačke zone

Aktivisti Zelene akcije su danas u 11 h u sklopu obilježavanja Europskog tjedna mobilnosti (16. do 22. rujna) i Svjetskog dana bez automobila (22. rujna) krenuli u prosvjednu povorku od Frankopanske ulice preko Varšavske do Cvjetnog trga.

Povorku su sačinjavale konstrukcije u obliku i prirodnoj veličini automobila, a nosio ih je po jedan aktivist kako bi se dočarao jasan kontrast između površine koju zauzima pješak i one koju zauzima automobil. Ovim performansom se željelo prikazati kako će automobili istisnuti pješake iz središta grada ukoliko gradska vlast nastavi s trendom smanjenja zagrebačke pješačke zone (poput nedavnog ukidanja djela pješačke zone u Varšavskoj radi ulaza u privatnu garažu HOTO grupe). Zelena akcija povodom Dana bez automobila od gradskih vlasti zahtjeva da se nakon 35 godina konačno poveća pješačka zona te da time Grad Zagreb počne slijedi trendove europskih metropola.

U procesu prostornog planiranja, potrebno je uvažavati činjenicu da je svaki čovjek prije svega pješak, a tek onda vozač automobila, bicikla ili korisnik javnog prijevoza. Upravo je obim ponude uređenih javnih površina za boravak i kretanje pješaka jedan od glavnih faktora koji utječu na kvalitetu života u gradovima. Primjerice, u nedavnoj studiji Roland Bergera, međunarodne tvrtke za strateško savjetovanje, utvrđeno je da se Zagreb nalazi na dnu ljestvice gradova Srednje i Istočne Europe glede broja parkova i zelenih površina. Tragično je da gradska vlast ne samo da ne pokušava popraviti tu situaciju, već upravo suprotno - namjerava pokloniti dio pješačke zone u Varšavskoj ulici privatnom poduzetniku za njegovu podzemnu garažu

Nasuprot nazadnom trendu smanjenja pješačke zone u Zagrebu, razvijeni europski gradovi ulažu velike napore u poticanje pješačkog prometa. Npr. Edinburg ima „Strategiju razvoja pješačkog prometa" koja predviđa čitav niz mjera s ciljem stvaranja ugodnog okruženja za pješake. U Beču postoji nekoliko stambenih naselja (primjerice Vorgartenstraße te dio Floridsdorfa) koja su izrazito orijentirana na gradnju kvalitetnih pješačkih površina te, shodno tome, minimalnom korištenju automobila. U tim naseljima se gradi vrlo malo parkirnih mjesta jer ljudi koji tamo žive u pravilu niti ne posjeduju automobil. Nadalje, Kopenhagen je grad koji se može pohvaliti sa Strogetom - jednom od najdužih pješačkih ulica na svijetu, impresivne dužine od gotovo 2 kilometra, u kojoj trgovine i kafići bilježe veliku financijsku dobit, unatoč (ili baš zahvaljujući) činjenici da im nije moguće pristupiti automobilom.

Kontakt:
Bernard Ivčić, voditelj transportnog programa Zelene akcije, 099/314 9138

Ovaj događaj se provodi zahvaljujući financijskoj potpori Regionalne zaklade za lokalni razvoj „Zamah“ u sklopu decentraliziranog modela financiranja Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva.


Autor: Jagoda Munić

18.09.09. 02:00