FacebookTwitterYoutubeFlickrInstagramRss
Članak

Javni prijevoz dostupniji građanima Priopćenje

Aktivisti Zelene akcije danas su povodom Europskog tjedna mobilnosti, koji se obilježava svake godine od 16. – 22. rujna, na Trgu bana Jelačića organizirali akciju kojom su ukazali na niz problema u funkcioniranju javnog prijevoza. Dugogodišnji nedostatak brige oko kvalitete javnog prijevoza, poput cijene, brzine, dostupnosti, redovitosti i točnosti, rezultirao je situacijom u kojoj sve manje građana uopće plaća uslugu javnog prijevoza.
4

Trenutno je jedna vožnja ZET-om čak 50% skuplja od jednog sata parkiranja u I. zoni, što građanima šalje potpuno krivu poruku i potiče ih da za kratkotrajna putovanja u gradsko središte koriste automobile, a ne javni prijevoz. Na taj način gradonačelnik Bandić i Zagrebački holding doprinose propadanju javnog prijevoza, jer je jasno da javni prijevoz mora biti jeftiniji od parkiranja. Nedavne najave gradonačelnika Bandića o minimalnom snižavanju cijene javnog prijevoza za 1-2 kune nisu niti približno dovoljne da bi motivirale veći broj građana da kupuju karte za javni prijevoz. Tragično je da, prema podacima iz 2011, ZET zaradi svega 1,43 HRK po jednom putniku za jednu vožnju*, što potvrđuje činjenicu da većina korisnika ZET-a zapravo ne plaća vožnju. Primarni razlog za „švercanje“ je iznimno visoka cijena vožnje koju si mnogi građani ne mogu priušiti, a u takvoj situaciji ZET evidentno generira ogromne gubitke. Smanjenjem cijene na 5 kuna za pojedinačnu vožnju, znatno veći broj građana bi odlučio platiti vožnju ZET-om. Osim toga, niska cijena motivirala bi i dio građana da svoje automobile ostave kod kuće te da koriste javni prijevoz, čime bi ZET dobio nove putnike i nove prihode. U konačnici bi se količina „švercanja“ drastično smanjila, a ZET bi uprihodovao mnogostruko više od postojećih 1,43 HRK po vožnji te prestao generirati gubitke.

Osim znatnog snižavanja cijene javnog prijevoza, pozivamo Grad i Zagrebački holding da provedu još niz mjera za uspostavu kvalitetnijeg sustava javnog prijevoza:

  • Cijena parkiranja u javnim garažama i javnim parkiralištima u gradskom središtu ne smije se više snižavati, a višak prihoda Zagrebparkinga treba preusmjeriti u subvencioniranje javnog prijevoza.
  • Izgradnja novih tramvajskih pruga – Već punih 13 godina nije izgrađen niti jedan metar nove tramvajske pruge, iako su u Zagrebu u navedenom periodu izgrađena mnoga nova naselja. Npr, očigledna je potreba izgradnje pruge na Heinzelovoj i Radničkoj cesti gdje je izgrađeno niz poslovnih i stambenih zgrada i gdje za prugu već postoji osiguran koridor.
  • Povećanje brzine javnog prijevoza – Prosječna brzina vožnje tramvajem je svega 12 km/h, što je samo malo brže nego krajem pretprošlog stoljeća kada su tramvaje još vukli konji. Povećanjem prosječne brzine vožnje, više građana bi koristilo javni prijevoz što bi povećalo i prihode ZET-a. Trenutno tramvaji voze sporo, među ostalim, i zbog kolona automobila koji voze po tramvajskoj pruzi i time usporavaju promet. Veća brzina se može jednostavno osigurati fizičkom izolacijom žutih traka (npr. u Savskoj i Vlaškoj), kako bi autobusi i tramvaji mogli prometovati neometano od automobila. Osim toga, potrebno je uvesti automatsko upravljanje prometom, kako bi bilo moguće prilagoditi trajanje faza na semaforima u ovisnosti o trenutnom prometnom opterećenju na prilazima. Na taj način bi se na svakom raskrižju moglo osigurati „zeleno“ kada naiđe tramvaj ili autobus čime bi se povećala brzina vožnje.
  • Bolja implementacija „Park&Ride“ sustava – sustav parkirališta na prilazu gradu neposredno uz značajnija stajališta javnog prijevoza, kako bi vozači mogli besplatno parkirati svoj automobil i nastaviti putovanje javnim prijevozom. U Zagrebu postoji samo jedno parkiralište u ovom sustavu te je neophodno značajno unaprijediti navedenu uslugu.

Fotografije s akcije možete pogledati ovdje.

----

Kratki proračun prijedloga pojeftinjenja vožnje
* ZET je naplatom prijevoza putnika 2011. zaradio 318,43 milijuna HRK i, a prevezeno je 244,043 milijuna putnikaii. To znači da je po jednoj vožnji uprihodovao samo 1,43 HRK.
Da bi ZET prestao stvarati gubitke, potrebno je povećati prihode za otprilike 100%, uz zadržavanje iste razine subvencije Grada Zagreba. Kada bi ZET cijenu svih karata smanjio za 50%, te kada bi oko 65% vožnji građani platili, uspio bi pokriti sve gubitke. Subvencioniranjem javnog prijevoza putem viška prihoda Zagrebparkinga, postotak naplaćenih vožnji mogao bi biti i manji.


19.09.13. 12:20